Het ICC verbaast zich dat 20% van de aangebrachte zaken voor dispute resolution afkomstig zijn van de bouw- en constructiesector. Waarom zijn er zo veel zaken die vragen om arbitrage en ADR? En wat is het onderwerp van dit soort zaken?
Contracten in de bouw- en constructiesector kennen vrijwel altijd artikelen over dispute resolution. Dat is ook het geval in de standaard contracten van de ICC. Deze artikelen beogen conflicten te vermijden of ze in een vroeg stadium op te lossen. Zaken die niet kunnen worden opgelost met een vorm van mediation, eindigen vaak in arbitrage.
Gedurende het seminar worden de achtergronden van dit soort conflicten behandeld. Verder biedt het seminar inzicht in hoe conflicten te vermijden in de bouw. Er is ook aandacht voor de verschillende soorten conflictoplossing, zoals het laten oplossen door de constructeurs, door adviesgroepen of via een amicale oplossing. Er wordt ingegaan op de verschillende perspectieven op conflicten.
Meer informatie op de site van de ICC.
Ervaren project- en procesmanager met een achtergrond in bouw, milieu en ruimtelijke ordening. Sinds 1986 werkzaam voor overheden en bedrijfsleven in een verscheidenheid van projecten. Veel ervaring met bouw en producenten van bouwproducten om te komen tot duurzaam bouwen, de bepaling van milieuaspecten van bouwproducten en de afweging in een ruimtelijk kader. Ervaring met mediation vooral in de zin van het omgaan met complexe besluitvormingsprocessen met veel verschillende belanghebbenden. Analytisch en oplossend vermogen, meedenkend mediator. Naast de toepassing van mediationtechnieken in besluitvormingsprocessen waarbij vooral is gezocht naar het voorkomen van conflicten (preventieve mediation) beperkt ervaring met reguliere mediation. Door projecten bij zowel de overheid als het bedrijfsleven goed ingevoerd in de cultuur van beiden, waardoor het mogelijk is bruggen te slaan waar dat niet goed mogelijk werd geacht. Opleiding bij Merlijn.
Hoe goed een project ook is voorbereid, soms ontstaan er scheuren in de verhoudingen die aanleiding kunnen zijn tot escalatie en juridische procedures. Gebruik mediation of bemiddeling om tot de-escalatie te komen, juridische procedures te voorkomen en de tijd om tot een oplossing te komen drastisch te verkorten.